yoga

Følg den seneste fitnesstrend og hop med på yogabølgen

h6

Efter at have haft mange år med fokus på at løfte tunge vægte og løbe mange kilometer for at holde faconen og helbredet, bliver det nu mere og mere populært at fokusere på andre styrkeområder i kroppen.

Yoga virker måske ikke til at være den allermest fysisk krævende sportsgren, når man ser fotografier af kvinder i rolige positioner med afslappede miner. Men tag ikke fejl af de æstetiske billeder – yoga er faktisk meget fysisk krævende og kan gøre mange gode ting for kroppen både hos mænd og kvinder.

Du kan læse en masse om forskellige gode yogatips og trends overalt på nettet, men denne artikel vil hovedsageligt fokusere på de positive aspekter ved yogaen.

De fysiske fordele ved yoga

Selvom yoga ser afslappende ud, så forbedrer yoga faktisk både din kondition og giver dig styrketræning, alt imens du træner balance og styrker dine coremuskler.

Yoga udføres i krævende positioner, der sætter dine muskler på hård prøve, når du træner udholdenhed og holder positionerne i lange perioder.

Samtidig arbejder yogastillingerne med din balanceevne, som kan gøre dig meget gavn i livet. Især når du bliver ældre, er det meget vigtigt at have en god balance for at undgå fald og skader – og det er aldrig for tidligt at gå i gang med forberedelserne.

Yogaen styrker derudover dine indre coremuskler, der forebygger dårlig ryg og holdningsskader, som kan jage dig hele livet, når uheldet først er ude.

 

De mentale fordele ved yoga

De afslappede ansigtsudtryk på modellerne for yogapositioner er faktisk ikke bare helt spil fra galleriet. Yoga er nemlig med til at bringe dig til et særligt meditativt mentalt stadie.

Med fokus på vejrtrækning og på virkelig at føle din krop i de forskellige øvelser, giver yoga dig muligheden for at slippe væk fra hverdagens stress og jag for en kort stund ad gangen.

Udover de midlertidige meditative stadier, som du kan opnå gennem yogastillingerne, giver yoga dig faktisk også en mulighed for at opnå en bedre mental balance i hverdagen. Gennem vejrtrækningsøvelserne og meditationsøvelserne få du nemlig også en række værktøjer, som du kan bruge i din hverdag uden for yogastudiet.

Forskellige former for yoga

Yoga er ikke længere kun de billeder, vi ser på nettet. Der findes nu mange forskellige former for yoga, der involverer mange forskellige aspekter.

Der findes naturligvis stadig alle de klassiske yogastile, der har et særligt fokus på smidighed og meditation, men nu findes der også mange andre former for yoga, der gør det muligt for alle mennesker at dyrke en eller anden form for yoga.

Du kan nu give dig i kast med hot-yoga, hvor rummet gradvist bliver varmere og varmere, eller du kan finde yogatimer, der har særligt fokus på styrketræning, eller på meditation til dig, der måske ikke er så fysisk stærk.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *