Påklædning

Sådan klæder du dig på til jobsamtalen

h6

Har du gået ledig i en periode, så ved du præcist, hvilket pres der kan være, når du endelig bliver indkaldt til en jobsamtale. Det er hårdt at være i dagpengesystemet, og det er bestemt ikke et sted, man har lyst til at være for længe af gangen. Så når jobsamtalen er i hus, skal den have fuld skrue – og du føler formentlig, at du er nødt til at lande det job.

Det sætter gang i en masse andre tanker, herunder også hvad du skal sige, om du skal have noget med til samtalen, og hvad skal du have på. Læs mere her for gode råd til en succesfuld jobsamtale.

Give hånd

Undersøg virksomheden før jobsamtalen

Det er under alle omstændigheder en god idé at lave noget dybdegående research omkring virksomheden, du skal til samtale hos. Det forekommer ikke særligt professionelt, hvis ikke du ved noget som helst om virksomheden, når du kommer til samtale. Det er til gengæld rigtigt imponerende, hvis du i løbet af samtalen løbende giver indtryk af at have helt styr på virksomhedens brand og linje, og at du kender til virksomhedens formål og fokusområder. Arbejdsgiver skal helst kunne se dig i både den stilling, du har søgt og i virksomheden som sådan, og derfor er det vigtigt, at du gør forarbejdet ordentligt. Undersøg også, hvem det er, du skal til samtale med, så du har en fornemmelse af, hvilken personlighed du skal tale med.

Når du har et indtryk af virksomheden og de mennesker, du skal møde, kan du også meget bedre klæde dig på til samtalen. Der er nemlig ikke nogen generel retningslinje for påklædning til jobsamtaler, da det afhænger helt af virksomheden og den stilling, der er tale om. Du bør desuden også undersøge forinden, om der er en dresscode på arbejdspladen – det kan du eventuelt se ved at gennemgå de ansattes fotos og se, hvad de har på. På den måde kan du forsøge at matche en eventuel dresscode.

Gode tips til påklædningen

Generelt skal du sørge for, at tage det på, som du føler dig tilpas i. Når du er veltilpas, udstråler du glæde og positivitet, og du vil slappe meget mere af under samtalen. Det giver et markant bedre og mere professionelt førstehåndsindtryk. 

  • Tænk klassisk og neutralt, rent og nystrøget.
  • Kvinder skal være opmærksomme på tøjets længde – lad de korte og stramme nederdele blive derhjemme sammen med de lavtaljede bukser og nedringede bluser.
  • Mænd skal helst holde sig til langærmede trøjer eller skjorter, mørke sokker og pæne sko.
  • Undgå for meget parfume, for meget makeup eller for voldsomme smykker. 
  • Vær velsoigneret og præsentabel. Virksomheden skal få lyst til at sende dig ud på både store og små opgaver.
  • Undgå tøj med logo og statements.

Held og lykke!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *